Kamis, 10 Agustus 2017

Rearranging Words

Rearranging Words

Mengurutkan kata menjadi kalimat yang bermakna tidaklah sulit. Perhatikan hal-hal berikut untuk megurutkan kata-kata acak menjadi kalimat yang bermakna.
  1. Perhatikan struktur kalimat, apakah kalimat positif, kalimat negative, atau kalimat Tanya.
  2. Carilah subjek kalimat. Subjek kalimat biasanya berupa kata benda. Kalau kalimat tersebut tidak memiliki kata benda sebagai subjek, subjek kalimat mungkin berupa kata kerja (kalimat perintah ) atau to be (kalimat Tanya).
  3. Cari verb (kata kerja) kalimat tersebut. Perhatikan tenses yang di gunakan.
  4. Temukan objek berbentuk noun (apabila ada) perhatikan juga artikel/determiner yang digunakan mengawali noun tersebut, misalnya ‘a’ atau ‘the’
  5. Temukan kata keterangan waktu apabila ada.
  6. Mulailah mengurutkan kata-kata tersebut menjadi kalimat yang bermakna sesuai analisis kalian.

Contoh Rearranging Jumbled Words :

Smoking – is – no – this – restaurant – a
    1         2       3       4            5            6
The best arrangement to make a sentences is………….
a. 4-2-6-5-1-3
b. 4-2-6-3-5-1
c. 4-2-6-3-1-5
d.4-2-6-1-5-3
Jawaban :  C. 4-2-6-3-1-5 ( This is a no smoking restaurant ) 

Rearranging Sentences

Mengurutkan kalimat acak menjadi paragraf yang padu/koheren bukanlah sesuatu hal yang sulit, tetapi kalian harus jeli mengamati dan memahami makna setiap kalimat. Perhatikan hal-hal berikut untuk mengurutkan kalimat-kalimat acak menjadi paragraph/teks yang koheren.
  1. Tentukan kalimat pendahuluan yang menjelaskan tentang topic/hal yang dibahas, biasanya menyebutkan nama orang/benda/hal yang akan di bahas.
  2. Perhatikan konjungsi/kata hubung. Kata hubung biasanya menghubungkan dua peristiwa/hal yang berurutan.
  3. Untuk teks recount dan narrative, perhatikan keterangan waktu karena kata ini menunjukkan urutan peristiwa.
  4. Untuk teks descriptive, report, dan Perhatikan pengulangan kata di kalimat berikutnya untuk menunjukkan adanya kaitan atau memberi keterangan kalimat sebelumnya.
  5. Perhatikan kalimat penutup. Dalam teks narrative bagian penutup berupa resolusi (penyelesaian masalah), teks recount berupa pernyataan akhir penulis tentang peristiwa yang dialami, dan teks procedure tentang hasil dari langkah-langkah yang telah dikerjakan, atau langkah terakhir prosedur tersebut (dapat diawali dengan kata hubung finally atau lastly).

Contoh  Rearranging Jumbled Sentences :

Arrange the sentences bellow into a correct paragraph.
  1. We left our house at about 5 o’clock in the morning. We took a taxi to the railway station.
  2. Finally our train came. All of us rushed to get on the train.
  3. Last Lebaran, my family and I went to our hometown. We decided to take a train because it is more comfortable.
  4. It took about 5 to 7 hours to get to our hometown. We enjoyed our journey.
  5. We took the carriage no 3 according to-our tickets.
  6. But our train was late for about fifteen minutes, so we had to wait a bit longer.
  7. After finding our seats, we sat comfortably
  8. We arrived at the station at six. Our train would leave at 6.40
a. 3-8-6-4-5-1-2-7
b. 3-4-5-8-1-2-6-7
c. 3-1-8-6-2-5-7-4
d. 3-5-4-2-7-8-1-6
Jawaban : C 3-1-8-6-2-5-7-4  

Contoh Soal Rearranging Words/Sentences

1. Arrange the words to form a meaningful sentences.
women – village – the – went – to – remote – city – the – from – the     1              2          3        4        5        6            7       8        9        10
a. 3-6-4-1-2-5-8-7-9-10
b. 3-6-5-2-1-4-8-7-9-10
c. 3-1-9-8-6-2-4-5-10-7
d. 3-1-4-5-2-8-6-9-10-7

2. Arrange the jumbled words to form a meaningful sentence.
Cinderella – was – called – – there – girl – once – beautiful     1              2          3       4        5        6        7            8
a. 7-5-3-4-6-8-1-2
b. 7-5-2-4-8-6-3-1
c. 7-5-2-1-4-8-6-3
d. 7-5-2-4-6-8-1-3

3. Arrange the following words to form a meaningful sentence.
the woods – his – the man – from searching for – wife – is tired – missing – in    1            2           3                       4                      5          6              7          8
a. 3-6-7-2-5-4-8-1
b. 3-6-2-7-5-4-8-1
c. 3-6-4-2-7-5-8-1
d. 3-6-5-2-4-7-8-1

4. Arrange these jumbled sentences to form a meaningful paragraph.
  1. On the first day, the four guide told them to check their travel document.
  2. and Mrs. Kevin were on a tour of Indonesia.
  3. They were travelling on a guided tour.
  4. Such as their passports and visas.
  5. He told them to keep them safely.
  6. They stopped at a famous hotel for the night.
  7. The tour guide was an Indonesian.
  8. The tour guide explained about interesting and historical places to them.
a. 2-3-7-1-4-5-6-8
b. 2-3-7-1-4-5-8-6
c. 2-3-5-4-1-6-8-7
d. 2-7-1-4-5-8-6-3

5. Arrange these jumbled sentences to form a meaningful paragraph.
  1. Arsya works shifts.
  2. He can cook many kinds of dishes, both local or international.
  3. However, he doesn’t mind the working hours.
  4. Arsya is a chef in a five-star hotel in the city.
  5. He enjoys his job.
  6. He may start working in the morning or in the afternoon.
  7. He can make delicious soto, spaghetti, and Japanese sushi.
a. 4-2-7-1-6-3-5
b. 4-2-6-1-3-5-7
c. 4-2-5-1-3-6-7
d. 4-2-1-6-7-3-5

Share:

0 komentar:

Posting Komentar